SENİN ALLAH İLE İLİŞKİNİ BİLMİYORUM, DEDİN YA ANLATAYIM…


 

İslam Allah(c.c) diyor ya, başka dinler başka adlarla isimlendiriliyorlar. Yüce Yaratıcıyı.

Anadolu’da bilinmeyen bir tanrıya Eoa diye hitap ediyorlarmış. Bu sözcük İsrailoğulların da VEOH diye geçiyor.

Sami dillerine, Arap diline Elah diye geçiyor. Kullanıla kullanıla Allah(c.c) diye isimlendiriliyor.

Şimdi işi hiç boğuntuya getirmeden, bir takım felsefecilerden ve onların görüşlerini izah etmeye ve bundan giderek kendimin görüşünü anlatmaya çalışayım.

İnsanoğlu dünyada görüldüğünden beri bir yaratıcıya inanmış. Bırak çok zeki, deha gibi bir insan olmayı normal bir insan bile Allah’ı bulabilir.

İbn Tufeyl Hay Bin Yaksan adlı kitabında insanın kendi aklı ile Allah’ı bulabileceğini o kadar güzel izah ediyor ki.

Kur’an-ı Kerim’de ki Hz. İbrahim kıssası bunu çok güzel izah eder.

İnsan aklının sınırları belli. Bir parça varlık olan insan aklı Allah’ı ihata edemez. Daha doğru bir ifade ile zatını hata edemez.

Bu terazi bu sıkleti çekmez.

Büyük Japon düşünürü İzutsu “Kur’an da Allah ve İnsan adlı” kitabında bunu çok güzel ve büyük vukufiyeti ile izah eder.

İnsan dua ile Allah ile konuşur. Aşağıdan yukarı dua ile bir takım ritüeller ile. Yukarıdan aşağı ise Peygamberler aracılığı ile vahy ile.

Vahy konusunu nasıl anlarsan anla.

Burada ayrıntıya girmek istemiyorum. Benim anladığım çok başka.

Allah’ın zatını kavramak zor. Ama akıllı bir insan için çok kolay.

Aklıma geldi de İbn Arabiye biri gelmiş. Efendim demiş biri geldi. Allah’ı ispat için 100 delili varmış. Görüşmek ister misiniz? Yok, hayır demiş. Onun Allah(c.c) hakkında 100 şüphesi varmış demek. Benim öyle bir derdim yok.

İslam’ın Keyni ayetler dediği, etrafına bak. Ağaçlara, kuşlara, böceklere ve kainata ve bunlar üstünden bilimsel bir veriyi dikkate al. Şaşar kalırsın.

O’nun ancak tecellilerini ve sıfatlarına şahit olabiliriz. Bu yolla ancak onu tanıyabiliriz.

Bütün dinler ilk günlerde ki özgünlüğünü, orjinalitesini kaybetmiş.

Herkesin zekası, bilgisi, birikimi aynı değil, o yüzden ki kimi kez ipe sapa gelmez şeyler işitmen mümkün.

Bunu en kolay ve seni rahatsız etmeyecek yolu “Ne yapayım o da öyle” demek, ya da dediği şeyi kulağının arkasına atmak.

Tevhidi bozacak bir şeyi yapmayacaksın.

Allah’ın yerine başka ilahlar koyarsan para, pul, mal- mülk, şan- şöhret v.s gibi bir değer. Allah’ın yerini tutarsa rahatın kaçar.

YAPISALCILIK bunu şöyle izah eder. Herkes kendi dünyasında bir tanrı tahallülü oluşturur.

Ünlü teolog Paul Tillich bunu “Olmak Cesareti” ve “Din Felsefesi” adlı kitaplarında gerçek Tanrı’ya geçmek şeklinde izah eder.

“O her ana bir iş, oluş içindedir” (Rahman Suresi)

Bu süreç içinde onu bir şeye benzetmek, güçlü bir varlığa, insana benzetmek ciddi bir tehlikedir.

( Hiçbir şey O’nun dengi ve benzeri değildir) (İhlas Suresi)

İyi bir insanın idraki ve bilinci öyle noktadadır ki “İHSAN DERCESİ” insanın her sözü ve davranışına Allah’ın tanık olduğu bilinci ile yaşar.

Bu insanı öyle bir noktaya, kıvama getirir ki artık yanlış yapmak olasılığın çok zayıflar.

Bu işin temelinde ahlak var.

Hz. Ayşe, Hz. Muhammed için: O’nun ahlakı, Kur’an Ahlakı idi, diyor.

Peki İslam ne diyor? Allah’ın ahlakı ile ahlaklanın.

Allah(c.c) çok cömert, verdikçe vermiş. Bin bir çeşit çiçek, meyveler, yağmur, deniz, kuşlar.

Hepsini dikkatle incelersek hayatın devamından yanadır.

Allah(c.c) sonsuz bir merhamet sahibidir.

O yüzden ki bize verdiği onca nimet ve lütuftan dolayı Allah’a şükran duyuyorum.

Allah’ı SEVİYORUM.

O yüzden ki zaman zaman O’na başvurup onunla konuşuyorum.(SAMET SIFATI) Dua ediyorum.

İnsan ALLAH’ a muhtaçtır.(Samet Sıfatı) (İhlas Suresi)

Samet her şeyin başvurup yardım dilediği bir varlığa işaret eder.(İhlas Suresi, Fatiha Suresi)

Fatiha Suresi “Ancak sana boyun eğer, ancak senden yardım dileriz.”

Ya oğlum benim Allah ile ilişkim böyle.

Bir işe iyiden iyiye vakıf olan bir kimse bil ki onu sade ve basit bir dille, herkesin anlayacağı bir dille anlatabilen bir insandır.

Turgenyev “Önce baba ile oğul çatışır ve daha sonara babam haklıymış, diyor”

Ama ben “Evlatlar babalarından çok zamana benzerler” sözüne inanmamak istiyorum.

Likaullah Allah ile buluşma anlamına geliyor.

Galiba bu farklı biçimlerde olabiliyor.

Şimdi en önemli olan bir şeylerden birine geldik.

Allah(c.c) “Her an yeni bir iş ve oluş içindedir” (Rahman Suresi)

İnsanın en önemli ödevlerinden biri de yeni bir işe veya oluşa, kısaca hayata katılmak bir hayatın oluşmasına, neşvünema bulmasına ve hayatın devamından yana tavır ve davranış içinde olmak.

Bunun en azı bir insana güler yüz göstermek, acısını gidermek.

Yahu ne diyeyim başka.

Benimde bütün derdim, ıstırabım bu oldu.

MERHABA!

Biliyorsun bu sözcük Farsça bir sözcük. Bizden yana rahat ve güvenlik içindesin demektir.

 

 

 

 

 

 

 

 

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here